בטיפול בילדים קיימים מספר תחומי התערבות:

 ילדים המיועדים לעלות לכיתה א',

וקיים קושי בהתארגנות לקראת למידה וביצוע גרפומוטורי.

ילדים אלו עשויים להפגין חוסר ביטחון וחוסר אמונה ביכולותיהם וכן להראות סמנים של פיזור והתעייפות במהלך הפעילות .

 

 ילדים המתקשים בכתיבה.

יש ילדים אשר אינם אוחזים את העיפרון באופן יעיל ולעיתים זקוקים לכלי כתיבה מותאמים. אחרים מתקשים להתארגן במרחב הדף ,חלקם  אינם כותבים ברצף התנועות הנכון ומתקשים בתכנון תנועה מוטורי. ישנם ילדים אשר זקוקים ללמידת טכניקות אשר יסייעו להם להצליח בכתיבה ויש ילדים אשר זקוקים לשינוי בהרגלי הכתיבה ואופן העבודה הויזואומוטורית .

 

 ילדים הסובלים מקושי בהתמודדות עם תסכול ודחיית סיפוקים.

הקושי מביא את הילד לביטויי כעס ולעתים תוקפנות , המנעות מהתנסויות בהן לא מרגיש בטוח וקיים חשש מכשלון .הטיפול משולב בשפור

היכולות ,העצמה מחד ועקביות באסרטיביות שבה נשמרים החוקים והגבולות מאידך .ההורים אף הם משולבים בתהליך ונוטלים בו חלק פעיל.

 

ילדים אשר קיים עיכוב בהתפתחותם.

לדוגמא: תינוק שאינו מתהפך מבטן לגו בהתאם למצופה ,ילד שאינו מתעניין במשחקים ולא מנסה לבנות או לחבר חלקי משחק בהתאם לגילו .ילד המתקשה להרכיב פאזל כמצופה בגילו ,ילד הנמנע מציור ומתקשה באחיזת צבע .ילד שמשתמש כל פעם ביד שונה לצורך ציור או שרבוט .

 

 ילדים המתקשים לשמור על קשב וריכוז, מתקשים בלמידה

או שבמירה על רצף של פעילות מוגדרת המשלבת משחק או למידה בשלבים . הילד יהיה זקוק להנחיה, תיווך, גיוס להתמקדות ועידוד רב

במהלך הבצוע.

 

 ילדים הסובלים מבעיה  בוויסות חושי,

המפריעה לתפקודם השותף (רגישות יתר או תת רגישות).יש ילדים הנמנעים מחוויות שונות מכיוון שהן גורמות להם לחוש אי נוחות ואף לחץ או קושי אמיתי סוביאקטיבי להכיל את הארוע (אותו רגע בו הם נחשפים לדבר הגורם להם אי נוחות ) .לדוגמא ילד הרגיש לרעשים יסבול מאוד מהמצאות במקום הומה אדם ורעש (מסיבה או רחוב ראשי וקניון ).ילד הרגיש לריחות עלול להגיב באופן אגרסיבי בזמן ארוחה משפחתית בה יוגש מזון ריחני אשר יגרום לו למצוקה . ילד הרגיש למגע יכול לסרב לרחוץ ידיים פנים או שיער מכיוון שיחוש אי נוחות גדולה ומצוקה אמיתית בסיטואציה המתוארת .

 

 ילדים שאותרו על רצף הספקטרום האוטיסטי.

בהתאם לקשיי התפקוד האישיים שלהם  יש לנסות ולשפר את תיפקודם בתחומים השונים, החל מיחס בן אישי, דרך משחק, תפקודי חשיבה, תפקודים מוטוריים ותפקודי למידה.

 

 ילדים הסובלים מלקות מוגדרת, מולדת המשלבת פיגור.

ישנן תסמונות שונות כגון תסמונת דאון או תסמונות אחרות אשר בין מגוון הקשיים קיים קושי בהבנה ,בלמידה ובבצוע 

 

 ילדים אשר נפגעו באופן קוגנטיבי \ שכלי או מוטורי ועקב כך נוצר קושי בתפקודם.

ארועים טראומטיים יכולים להשפיע על המשך ההתפתחות או אף לגרום לנסיגה ואיבוד יכולות שכבר היו קיימות. לדוגמא עקב מחלת חום גבוהה ופרכוסים, טביעה, תאונת דרכים שברים וחבלות ראש בעיקר בגיל צעיר. ילד עלול לסבול מלקות פיזית, רעד, קושי בהליכה, בתפיסת חפצים באחיזת צבע או עיפרון וכמובן בציור או כתיבה. יכלה להיות פגיעה אשר תשפיע על היכולת לתפיסה חזותית, זיכרון חזותי ואבחנה בין פרטים והילד יתקשה בבצוע של פאזל או קריאה  וכי"ב.

יעל זיגדון - ריפוי בעיסוק